Pagina's

dinsdag 13 september 2016

Dag 41, recepten testen uit het nieuwe boek! Benieuwd of ze ook lekker zijn!


Gisterenavond maakte ik het ontbijt voor vanmorgen al klaar, overnight oats, naar het recept in het nieuwe boek van Pascale.

Wat viel dat tegen zeg...

Dit moet ik herzien binnenkort, met een ander recept.

Het recept nu zegt, evenveel havermout als kokosmelk, dit mengen, en voor de aardbei of bessen, deze pletten en mengen met chiazaden.

De havermout was vanmorgen 1 vaste dikke klomp havermout die ik bijna niet uit de pot kreeg en de aardbeien waren echt niet fris meer.
Nee, biet geslaagd.

Ik heb het gelukkig kunnen redden door er een flinke scheut amandelmelk aan toe te voegen en er nog 6 verse aardbeien in schijfjes aan toe te voegen!

Geen aanrader dus, maar ik ga zeker op zoek naar de juiste verhoudingen!
Het ziet er zelfs niet eens smakelijk uit...




In de middag bakken we cake! 
Ik krijg een vriendin op bezoek, dus die mag proeven!

Ook dit recept is afgekeurd.

Hmm... hopelijk zit er wel nog wat lekkers bij!

Na wat rondvraag blijkt dat niet enkel bij mij is, dus ook hier wat sleutelwerk aan.

De baktijd had ik al verlengd van 20 naar 30 minuten, en nog steeds was de structuur niet goed. 
De buitenste kanten waren perfect,  het hele middenstuk was niet gaar.
De smaak zat perfect vond ik, vriendin vond hem niet zoet genoeg. Zo zie je maar hoe smaken verschillen.
Ik zit nu ook al een hele tijd zonder geraffineerde suikers, misschien heeft dat er ook wel mee te maken.

Ik heb de cake dan in de koelkast gezet en een halve dag later was hij wel prima! Dus als je hem wil maken voor het ontbijt kan je hem best 's avonds bakken en de koelkast in schuiven.
Of je laat hem 40 minuutjes bakken ;) 
Ik denk ook dat het met de dikte te maken heeft, als ik hem nog dunner gemaakt had, op een plaat bvb, had hij waarschijnlijk niet zo lang nodig gehad. Dus goed checken met een satéstokje of er niet te veel nat aan blijft kleven!





Bananencake


Wat heb je nodig?

- 2 koppen havermout
-1 kop amandelmeel
- 2 koppen kokosmelk
- 2 grote rijpe bananen
- honing


Hoe ga je te werk?

1. Snij de bananen in schijfjes

2. meng de havermout, het amandelmeel, de kokosmelk en de schijfjes van 1 banaan

3. doe het mengsel in een vuurvaste kom, bakplaat of cakevorm

4. leg de overige schijfjes banaan op het mengsel en werk af met honing
(je kan honing erover knijpen, als je geen knijphoning hebt kan je zigzaggen met een lepel honing, ongeveer 3 lepels)

5. Zet ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven op 180°C

Het kan zijn dat de cake nog wat langer heeft, vooral in het midden, kijk dus even met een satéprikker of het nog erg nat is in het midden. 
Het boek zegt trouwens 20 minuten maar dan is hij nog niet gaar, misschien als hij heel erg dun is ;)



Ik vond de smaak superlekker, mijn vriendin vond dat hij zoeter mocht. Heb jij de cake ook graag wat zoeter kan je bij het mengsel natuurlijk ook nog wat honing voegen!
De kindjes hadden er alweer aan gepeuzeld voor ik een foto kon nemen, vandaar de ontbrekende teen van de uil ;)


 



En op zo'n heerlijk zomerse dag kan watermeloen niet ontbreken!
Ondertussen het zwembadje vullen, deels met warm water, alleen maar koud is dan ook net iets te koud ;)
Zo is het helemaal klaar om er direct in te springen!






Als ze eruit komen gaan we eerst even lekker opdrogen, dan ons aankleden en dan, samen pizza maken!


En hij is HEERLIJK!

Het mag snel gaan, dus gebruiken we kan en klaar deeg.

Even uitrollen en voor de.kinderen er kleine rondjes van maken door middel van een kommetje.
Van de resten maak ik weer een bolletje en rol ik dan weer uit met de deegrol.

Je kan het deeg het beste uitrollen bv wat speltbloem op je werkvlak uit te rollen, het deeg erop leggen, ook op het deeg wat bloem uit te wrijven en dan maar rollen!
Het mag best wel dun zijn.
Niet zo dun dat je erdoor kan kijken 😉 



Pizza!
Voor 4 personen

- 2 kant en klaar pizzadegen
- 1 fles passata of Heinz Frito(deze laatste is lekkerder, maar zoeter door toevoeging van wat suiker)
- beleg naar keuze

- je kan er mozarella of parmezaanse kaas bij doen, maar we gebruiken al deeg, het wordt dan een comfortje ( na de bananencake en het havermoutontbijt met fruit zal ik het morgen wel op de weegschaal zien, 3x comfortjes 🙈) 

Mijn beleg was artisjok (je kan dit al klaargemaakt kopen bij je natuurwinkel) en olijven met een beetje mozarella.

Hoe ga je te werk?

1. rol je deeg goed uit zoals beschreven boven de foto

2. leg het deeg op een stuk bakpapier op een bakplaat

3. smeer er een beetje passata of frito op

4. kruid met wat peper,zout, oregano, rozemarijn,...

5. beleg naar keuze, met als laatste de kaas

6. schuif in de oven (180°C ) tot de kaas gesmolten is (ongeveer 10-15minuten)


SU-PER-LEKKER!!!



Beste pizza ooit!



In de avond nog lekker buiten bij het vuurtje!
Zalig genieten!

Wat heb jij voor jezelf gedaan vandaag?
Reageren mag altijd!
Ik lees graag jullie reacties en zal jullie steeds een antwoord geven!

Ik hoor ook graag wat jullie favoriete recept is, of als je zelfs wat geprobeerd hebt, of dat een recept van mij je aanspreekt of niet en waarom,... 
Ik hoor het graag!




Liefs,

en een heerlijk zonnige dag morgen!

Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten