Pagina's

donderdag 11 augustus 2016

Dag 10, I dove in and will never stop swimming! Dit gaat zo goed!


Wat een leuke dag weer!
Genieten van mijn kleine lieverds rond mij, niets kan dat zalige rustgevende liefdevolle gevoel overstijgen!
Ik kijk naar mijn jongens en voel me overweldigd door fierheid, ik ben zo trots op hen! 
Op wie ze zijn, de weg die ze afgelegd hebben, heerlijke kinderen! ( Af en toe kan ik ze ook wel achter het behang plakken ook, dat gevoel kent elke moeder wel ;) )

Vanmorgen had ik het ontbijt al klaar voor ze wakker werden, 
ze schoven aan tafel, met wat lange tanden begonnen ze aan hun verrukkelijk ontbijt!
Vince en Wout lusten echt alles! Dus die hadden hun kommetje snel leeg! 
Echte fijnproevertjes die 2!
Maar de oudste, Timo, nee, hij heeft omdat ik het vroeg 5 happen geproefd, en is dan maar gestopt.
Puberhormoontjes, ik weet nog hoe mijn smaak op die leeftijd veranderde! 
Ik dronk zelfs alleen Spa water, je kon me 5 verschillende soorten water laten proeven en ik haalde je zo het Spa water eruit! Dan weer at ik alleen confituur, dan lustte ik weer geen confituur meer...
Dus we nemen het erbij! Het komt later echt wel goed, als we maar het goede voorbeeld blijven geven.



Warm fruit in kokosmelk

Wat heb je nodig?
Voor 4 personen:

- 500 gram fruit (appel, mango, banaan, bessen, frambozen, aardbei,... )
als er geen verse bessen zijn in de winter bv, kan je diepvriesfruit gebruiken
- 25 lepels kokosmelk
- 3 eigelen
- een koffielepel lopende honing (acaciahoning is lekker!)
- amandelschilfers

Hoe maak je het?

1. je kan een grote kom gebruiken en er al het fruit in doen, of kleine kommetjes, 1 voor elk.

2. verwarm de oven voor op 180 graden

3. snij het fruit in blokjes en stukken en doe het in de kom

4. doe de kokosmelk en de eigelen in een andere kom en lop ze samen op, voeg dit mengsel bij het fruit

5. strooi er amandelschilfers over

6 de kleine potjes mogen 10 minuten in de oven, de grote kom mag een 20 tal minuten, hou het de laatste minuten in het oog zodat de bovenste laag niet te bruin wordt

Smakelijk!

Deze kokosroom en -melk zijn wat dikker en er zitten geen chemische toevoegingen in!

                       

TIP:


Heb je een houten snijplank?
Dan kan je ze hygiënisch reinigen en ontvlekken door er natriumbicarbonaat over te strooien, citroensap erop te sprenkelen, even te laten werken, goed wrijven met een propere doek en goed afspoelen!
Je kan ze af en toe eens inwrijven met bv olijfolie, goed insmeren en de resten wegnemen met bv keukenpapier.





Vanmiddag wou ik de jongens eens verrassen met iets lekkers. Ik maakte wentelteefjes, hun lievelingseten! 

Wat hebben ze me verbaasd!

Ze waren zo dankbaar, en smulden elk al een halfje op, en toen zagen ze mijn bord!
Natuurlijk wouden ze proeven!

'Ik wil ook!' en 'Oh lekker!'

Dus maar snel 2 porties bij gebakken! En Woutje heeft nog lekker meegesmuld met mijn bordje :) 
Ik heb dan nog maar wat noten gegeten achteraf :D

Namiddag hebben we samen wat boekjes gelezen en gespeeld, wat wasmachinen gedraaid, en ik ben vlijtig beginnen werken aan de week menu!

Het water liep me al in de mond!
Vrijdag weer naar de markt en morgen naar de winkel en we zijn er weer klaar voor!

Ondertussen zaten mijn schatjes fijn bij me aan tafel, hun eigen ding te doen, met af en toe wat hulp van mama.

Als 4 uurtje een hoop fruit geschild, en we konden er weer tegen tot het avondmaal!

Wat heb je nodig?
Voor 1 persoon:

- 2 eitjes
- 1klein gekookt bietje (vind je in de koeling bij de groenten in de winkel)
- verse spinazie,een handjevol ,of wat diepvriesspinazie (ik prefereer diepvries, is minder scherp van smaak)


Hoe maak je het?

1. snij het bietje in blokjes en bak ze wat aan in olijfolie op een niet te hoog vuur

2. voeg het eitje toe en de spinazie
(Diepvriesspinazie eerst wat laten ontdooien, doe er wat Fleur de sel en wat zout over

3. Schuif het eitje als het gebakken is met een spatel over op je bord

Smullen maar!


                         

Zijn ze niet lief!


Het avondmaal heeft me verrast!
Eerst dacht ik, dit wordt helemaal niets, de mannen des huizes vertrekken dadelijk naar de frituur,
ik deed er wat fleur de sel en wat peper over, ze hadden allemaal hun bord leeg! De kleinste, Woutje, heeft zelfs bijgenomen!



Pasta met champignons, peterseliesaus en pijnboompitten

Wat heb je nodig?
Voor 4 à 5 personen

- een pak pasta van 500 gram (spaghetti, spirelli,...)
- een 400 gram champignons
- 2 bosjes bladpeterselie
- pijnboompitten (ongeveer 2 handjes vol)
- 2 teentjes knoflook


Hoe maak je dit gerechtje?

1. kook de pasta al dente

2. snij de champignons in schijfjes en bak ze in olijfolie op een niet te heet vuur met wat peper en zout

3. was de peterselie, doe hem in een hoge maatbeker, doe de look erbij en zet de staafmixer erin, voeg olijfolie bij tot je een dikke saus hebt. Gebruik milde olijfolie, bv die van Delhaize, anders word het te pikant, zeker voor de kindjes

4. bak de pijnboompitjes op een middelhoog vuurtje in wat olijfolie, blijven roeren voorkomt dat ze aanbranden!

5. doe wat pasta in een diep bord, doe er een beetje saus onder, niet teveel, zodat de pasta niet te nat wordt.

6. voeg er wat champignons, pijnboompitten, Fleur de sel en peper aan toe.

Smakelijk!

Kindjes in bad, boven stofzuigen, proopere lakens leggen, kindjes in bed, en bloggen met een glaasje rosé.

Heerlijk!

Schol!


3 opmerkingen: