Pagina's

zondag 21 augustus 2016

Ontspanningsoefeningen, mindfulness en meditatie


Meditatie
Ontspanningsoefeningen
Mindfullnes

Wat zijn ontspanningsoefeningen,mindfulness en meditatie en waarom hoor je vaker dat meer mensen gaan mediteren?


Mediteren hoeft eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. 

Op TV zie je vaak mensen mediteren in lotushouding (je weet wel, de linkse voet over het rechtse been en de rechtse voet over het linkse been) , maar dit is gewoon heel erg moeilijk, iets voor getrainde en lenige mensen dus.

Er zullen dus ook meer mensen zijn, die net als mij, zich laten afschrikken enkel en alleen door het niet kunnen van de lotushouding.
Wist ik veel.

Aangezien ik me hier wat liet door afschrikken, kwamen er eerst andere dingen op mijn pad, simpelere dingen die ik eerst nodig had, voor ik verder kon gaan naar meditatie.

Als jij je ook wat laat afschrikken door meditatie, raad ik je aan eerst het volgende te proberen!


Als eerste leerde ik over ontspanningsoefeningen.

In Leuven volgde ik een revalidatieprogramma voor CVS( chronisch vermoeidheid syndroom) patiënten. 
Een oefening die ik toen verbazingwekkend relaxerend vond was de volgende:

Je legt je met je rug op de grond, op een mat of yogamatje,...
Je armen langs je lichaam, je ogen dicht.
Als je eenmaal goed ligt, ga je je concentreren op je tenen.
Je begint bij je tenen en je voeten, en je voelt je voeten zwaar worden, dit doe je enkel en alleen door je met je hoofd op je tenen en je voeten te concentreren.
Als je voelt dat je voeten goed zwaar geworden zijn, dan ga je hogerop, je gaat verder met je onderbenen.
Je knieën, je bovenbenen, billen, buik, borst, je schouders, je bovenarmen, onderarmen en tot slot je handen en je vingers.

Als je dit doet wanneer je gaat slapen, ben je waarschijnlijk al in dromenland nog voor je aan je buik zit.

Maar dan moet je je echt wel goed concentreren.

Dit is een oefening om je in uiterste relaxstaat te brengen, je hoofd denkt nergens meer aan.


Als volgende kwam ik in contact met mindfulness.

Een lieve dame uit onze revalidatiegroep begon als zelfstandige in mindfulness.
Ik raakte geïnteresseerd en begon er zelf vanalles over op te zoeken.

Alles proberen om maar van de pijn, het verdriet en de vermoeidheid af te geraken!
Timo was toen nog maar enkele jaartjes oud, ik was toen ongeveer 26 jaar en een zenuwachtig, rusteloos en verdrietig kippetje. 

In de CVS groep kregen we een opdracht, we moesten elkaar beschrijven op basis van wat we zagen. De etiketjes die ik opgeplakt kreeg waren rusteloos, zenuwachtig, ...
Alles wat ik inderdaad ook was!
Dat hadden ze dus erg goed opgemerkt.

Een rusteloze brok energie die te verdrietig was om het nog op mijn eentje te kunnen ombuigen. 
Ik had geen idee meer van hoe ik nog uit die negatieve spiraal kon geraken. 
Gelukkig had ik mijn schat van een zoon die de wereld voor me betekende en waar ik dagelijks voor vocht en me op mijn best toonde, enkel en alleen voor hem!
Ook mijn lichaam was helemaal op, verdriet, ongezonde voeding, niet luisteren naar mijn lichaam, ... op een gegeven moment leef je enkel nog buiten je hoofd, de pijn wordt zo zwaar dat je niet anders meer kan dan vluchten buiten je lichaam, je leeft met je als het ware met je hersens buiten je hoofd, je wil niets meer voelen, denken, ... .

Althans, je denkt dat het niet anders kan.

Het kan dus wél anders.

We leven in zo een snelle maatschappij, alles moet blij en niemand mag pijn hebben, we moeten werken, we moeten een topmama zijn, we moeten ons huis van boven tot onder netjes hebben, we moeten veel vrienden hebben, we moeten moeten moeten, helemaal niks...

Het enige wat we echt moeten, is luisteren naar ons lichaam, en naar onze geest.




En dan komt mindfulness in het plaatje piepen.

Het is zo belangrijk dat je je bewust wordt van je eigen lichaam.
Dat je gaat luisteren naar wat het je verteld, want je lichaam, moet namelijk een 90-tal jaren mee!

Alleen houden we hier totaal geen rekening mee.
We eten ongezond en haasten ons ons leven letterlijk voorbij.

Wat gaan we dus doen bij mindfulness? Ons bewust worden van wat we denken, is het positief, dan is het goed. Is het negatief? Dan is het ook goed! 
Laat het even doordringen, sta even stil bij wat het met je doet, sta stil bij hoe je je voelt.
Ga niet jammeren over hoe het komt of dat je er niets aan kunt veranderen, of ...
Enkel en alleen erkennen en aanvaarden, niet oordelen.

Je ademhaling. Gaat ze snel? Of gaat ze rustig? Sta stil bij wat de ademhaling met je doet. 
Ga even op de grond liggen en adem met je buik. Leg je handen op je buik en voel je buik omhoog gaan met je handen, concentreer je enkel en alleen op je handen die bewegen door je ademhaling.

Heb je pijn?
Concentreer je even op die pijn. Aanvaard dat ze er is. 

Ben je verdrietig?
Herken je verdriet, aanvaard het gevoel, erken waar het vandaan komt.

Door regelmatig je bewust te worden van je gevoelens, je lichaam, je pijn, .. ga je het ook makkelijker kunnen loslaten. 






En als laatste, meditatie.

Meditatie is een fantastisch gegeven als het gaat om stressniveau drastisch verlagen. Meditatie verlaagt je cortisol, je stresshormoon.
Ook depressies en angsten worden aangepakt, doordat je je bewuster gaat worden van je lichaam en je geest. Je gaat zelf controle nemen over je lichaam EN je geest, dus ook een depressie of angsten ga je beter onder controle leren houden. Jij bent de baas over JOUW LICHAAM en JOUW geest!
Je gaat je beter kunnen concentreren, je pijngrens wordt verlegd, je gaat beter en effectiever kunnen werken, je empathisch vermogen wordt groter en je zal je emotioneel kunnen losmaken van bepaalde mensen of dingen.
Je wordt stabieler in lichaam en geest.

Je brengt jezelf in balans!


Relaxatie en mindfullnes blijven altijd binnen handbereik, ze zijn er wanneer je ze nodig hebt!

Meditatie is iets heel speciaal, en oefening baart kunst. 
Ook hier gaan we niet oordelen. 
Oordelen brengt je in een negatieve spiraal terecht, en die hebben we niet nodig!

Bij meditatie hoef je dus niet bepaald in lotushouding te zitten. 

Je kan evengoed in kleermakerszit, al liggend, of zelfs wanneer je wandelt.

Als je je maar concentreert op je ademhaling. 

1. Je kan bijvoorbeeld jezelf trainen door elke keer wanneer je voor een rood licht staat met de auto, dat je je even gaat concentreren op je ademhaling, je kan dan bijvoorbeeld 5 keer met je buik diep in- en uitademen.
Of bijvoorbeeld telkens wanneer je door een deur loopt.
Of wanneer je je op een stoel of in de zetel neerzet.



2. Maar je kan meditatie ook dieper laten gaan.
Er zijn zoveel vormen van meditatie.

In contact komen met je innerlijke zelf.

Je kan je concentreren op je eigen ik, je eigen zijn.
Je kan liefdevol jezelf in gedachten laten stralen, liefde verspreiden over de wereld heen, jezelf zien als liefde. Voel de mooie warmte die je in jezelf hebt, voel de manifestatie, zie hoe het zou zijn als iedereen zou dooen wat jij nu doet, zie in je gedachten hoe iedereen liefde zou verspreiden, hoe iedereen zou beseffen dat hijzelf liefde is, hoe mooi de wereld zou zijn!

Hoe begin je aan deze meditatie?
Zet je op een plaats waar je niet gestoord kan worden, op een goede stoel, waarin je gemakkelijk rustig en zonder pijn kan zitten, of je kan je o de grond neerleggen, op een matrasje of yogamatje, met een dekentje erbij...

Je kan eventueel op de achtergrond een meditatiemuziekje erbij opzetten.

Dit is bijvoorbeeld een hele mooie:


Op www.youtube.com kan je duizenden muziekjes vinden naar je eigen smaak of gevoel wat jij denkt nodig te hebben.

Ook hier geldt, luister naar jezelf!

Het geeft niet als je af en toe teruggetrokken wordt naar de 'echte wereld', hoe vaker je gaat oefenen, hoe gemakkelijker het zal lukken!



3. Je kan gebruik maken van mantra's.

Er zijn verschillende mantra's en jij kan zelf uitzoeken welke bij jou ast. 
Hierbij gaat het om trillingen, energie, vibratie,... 
En daarmee het aantrekken van wat je echt wil in deze wereld!

Voorbeelden van mantra's en wat meer uitleg kan je vinden o.a. hier:




Dit zijn maar enkele toepassingen van meditatie.

Er is een hele hoop informatie te vinden over meditatie, alle soorten meditatie en wat het voor jou kan betekenen!

Hier vind je meer  info en materiaal:

http://www.in-balans-met-onrust.nl/2008/06/geleide-meditatie-oefeningen.html?m=1

Hier vind je bv. boeken die je kunnen helpen

https://www.bol.com/nl/p/visuele-meditaties/666811688/?bltg=itm_event=click&mmt_id=9724b3414d7f2b76&pg_nm=pdp&slt_id=prd_reco&slt_nm=product_recommendations&slt_pos=C1&slt_owner=ccs&itm_type=product&itm_lp=2&itm_id=666811688&itm_role=in#





Heel veel succes!

Ik weet zeker dat je hier grote sprongen in de juiste richting mee zal zetten!

Veel liefs, liefde en een warm hart!

Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten