Pagina's

dinsdag 9 augustus 2016

Wat meer over koolhydraten en proteïnen. Waarom eet je ze best niet samen.


Wat meer uitleg over waarom eten volgens dit principe zo goed voor je is!


Iemand vroeg me vandaag, waarom eet je geen volwaardige maaltijd? 
Aardappelen, vlees en groenten.

Ik vertelde dat ik volgens het principe van Pascale Naessens eet. Gezonde voeding waarbij proteïnen en koolhydraten niet in 1 maaltijd horen. 

Dat kon toch niet? Er horen 3 voedingsmiddelen op je bord te liggen, je hebt koolhydraten nodig, groenten en proteïnen.

Ja dat klopt vertelde ik, maar niet samen in 1 maaltijd. 

Sowieso zijn groenten en fruit ook al koolhydraten.
Die krijg je dus al binnen.

Maar deze koolhydraten bevatten langzame suikers, alsook volkorenbrood, zuivel, noten, olijven, ...

Koolhydraten als aardappelen, witte rijst, maïs, geraffineerde suikers, brood,... zijn snelle suikers. 
De glycemische index is hoger en zal voor een hogere glucosespiegel zorgen.

Dit is niet zonder gevaar voor je lichaam.

Eet je heel de dag door brood, koekjes, aardappelen, ... moet het lichaam meer insuline produceren voor de opname van de glucose. 
Er volgt een proces van stijgen van insuline afgave, insulineresistentie en falen van insuline afgave, met als gevolg diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kankers zullen makkelijker ontstaan en ons DNA verouderd sneller.
Je wordt vatbaarder voor ontstekingen, er is geen ruimte meer in de cellen voor de opname van vitamine C doordat ze vol glucose zitten, waardoor ons immuunsysteem zal verzwakken.
Dementie, depressie, slechtziendheid,... allemaal gevolgen van een te hoge suikerspiegel.

Groenten kunnen goed verteerd worden. 
Groenten kan je dus goed combineren met koolhydraten OF proteïnen.
Proteïnen hebben zuur nodig om afgebroken te worden.
Koolhydraten hebben base nodig om te verteren.

Ze gaan mekaar dus neutraliseren ipv samenwerken, 

Het lichaam gaat meer spijsverteringssappen moeten aanmaken, hier gaat je lichaam veel energie aan verliezen. Je gaat je moe voelen. 
De proteïnen en koolhydraten blijven te lang in je maag, waardoor proteïnen gaan bederven, de goede voedingsstoffen kunnen dus niet meer opgenomen worden. 
En de koolhydraten gaan gisten, waar giftige zuren door gaan ontstaan.


Ik hoop dat ik hiermee wat heb kunnen verduidelijken waarom dit een gezondere levensstijl is en ik hiervoor kies.

Het maakt me blij als ik weet dat mensen zich goed voelen en gelukkig zijn, het maakt me nog meer blij als ik mensen, ook al is het maar een heeeeeeel klein beetje, kan inspireren en motiveren!

Maar iedereen kiest natuurlijk voor zichzelf op welke manier je dat doet.

Door fitness en koolhydraten, door te eten waar je zin in hebt en het wat te compenseren met sport, of gewoon door gezonde voeding,...

Doe waar jij je goed bij voelt,
en onthoud,
jij hoeft jouw keuze aan niemand te verantwoorden, alleen aan jezelf.

Liefs!!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten