Pagina's

dinsdag 23 augustus 2016

Dag 22, een productieve zondag, een rustige maandag! En de zaligste mango/ passievruchtsmoothie en lekkere courgetti met zalm op het menu!



Wat was ik boos gisteren!

Aan het begin van de vakantie werd me een belofte gedaan door de kids:
 de lego en het speelgoed zal een keer goed opgeruimd en afgestoft worden!

We zouden er samen eens werk van maken, veel werk, want we hebben echt wel veel te veel speelgoed.

Volgende week donderdag begint de school weer, en er is nog helemaal niks gedaan...

Ja maar mama, hoor ik je al zeggen, jij had er achter moeten zitten.

Klopt, kleine fale van mezelf... 
In plaats van een datum te prikken heb ik enkele keren voorgesteld eraan te beginnen, met een : 
'Ja hoor, dadelijk!' Of : ' Morgen gaat het regenen, zullen we het morgen doen?' moest ik het doen. 

Er gebeurde natuurlijk helemaal niks...

Dus heb ik zaterdag de beslissing gemaakt(ja, lieve vrienden kunnen soms even een nieuwe wind in het leven blazen!):
'Morgen gaan we opruimen! 
En als beloning voor het harde werk, gaan we naar de film!'

'Jaaaaaaaaaa!'

Maar het ging toch niet zo vanzelf als ik me had ingebeeld.

Een hoop mokken en morren.

Kalm blijven, straks zullen ze wel blij zijn als het eens allemaal netjes is en ze weer kunnen zien met wat ze kunnen spelen!

Na een dag van hard werken en net op tijd zijn voor de cinema ( te laat voor de film die ze graag wouden zien jammer genoeg, 'Dierengeheimen' waren blijkbaar wel heel populair op een saaie bewolkte en regenachtige zondagnamiddag!) :

ziehier het resultaat!!!!

De speelkamer beneden en Vince zijn slaapkamer


VOOR


Ik durf het bijna niet te posten, maar als ik hiermee iemand een hart onder de riem kan steken, graag dan!




NA



Rust in huis is dus echt wel rust in het hoofd!

Ik ben zo iemand, je kent ze wel, ik begin aan de keuken, 
ik zie een speelgoedje liggen, 
breng dat naar de speelkamer, 
die doos ligt niet goed op orde, even die doos op orde brengen, 
er ligt een pop in, die pop even naar boven brengen bij de andere poppen, 
maar wat liggen die bedden er slordig bij, ik zal even die bedden snel propere lakens geven! 
Oh wat is het zalig die propere lakens!
 Laat me snel even stofzuigen, dan is het hier ook weer proper,...
Nu is het wel overal proper, maar ligt die badkamer er toch niet netjes bij, 
snel de was bij mekaar en het bad eens even inspuiten met poetsmiddel, 
naar beneden die was wegbrengen, zoveel was, ik ga een wasmachine vullen...
ohja de was van gisteren! Die zal ik snel even gaan ophangen,...

Ken je het?

Superveel gedaan, maar eigenlijk toch niets, of toch niets wat je direct ziet... 
En mijn keuken, daar waar het begon, ligt er nog steeds hetzelfde bij :D

Tips zijn dus zeer welkom!

In ieder geval, wat het speelgoed betreft, NO MORE!

Nieuwe regel!

Alles wat uitgehaald wordt, wordt ook direct weer opgeruimd!

Er wordt niets anders uitgehaald, er komt geen TV op, zonder dat het vorige opgeruimd is.
PLUS een minimum aan speelgoed beneden, wie wat wil hebben mag dan  kiezen, hij kan boven gaan spelen maar ruimt ook daar weer op, of hij kan het mee naar beneden brengen, maar gedaan met spelen betekent dan ook weer opruimen.

Simpel en effectief!

De dingen die het meest gebruikt worden zoals duplo, autootjes, wat boekjes, ... die mogen wel beneden blijven.

Schouderklopje voor onszelf, dat hebben we prima gedaan!


Vandaag hebben we nog iets leuks gemaakt.
Met de school in aantocht is het fijn voor iedereen te weten wat er van hem verwacht wordt, en wat er nog moet gebeuren.

Zie hier ons bordensysteempje!

Misschien nog een foto van elk kind erboven ophangen. 
Het gaat in ieder geval van klein naar groot.

Op internet vind je hopen pictogrammen en leuke prenten, die kan je even afprinten en lamineren.

Het leuke kader vond ik bij Action!
Het is er ideaal voor!
Met makkelijke knijpertjes voor die kinderhandjes!
De kleinste zal ik wel een handje moeten helpen natuurlijk.

Ik heb ze op de gang opgehangen, zodat ze direct kunnen omdraaien wat ze gedaan hebben als ze 's morgens beneden komen en ook in de loop van de dag kunnen ze er snel en makkelijk bij.

Nu hangt er bij de middelste het taakje planten water geven en bij de oudste tafel dekken en afwasmachine leeg maken.Het is de bedoeling dat ik nog op zoek ga naar extra pictogrammen voor andere taakjes en dat ze zondag hun taken van de week mogen uitkiezen. Vince (bijna') eentje en Timo(bijna 10) twee!

Ook het pictogram 'douchen' heeft nog een 2de versie: 'zich wassen'.
Het is hier de gewoonte dat er om de dag gedoucht wordt en om de dag zich wassen aan de kraan.

Elke avond vervangen we het kaartje.

Dit gaat wat meer duidelijkheid scheppen wat ik van hen verwacht en er komt geen extra stress bij en een hoop gezeur, die je tijdens de schooldagen kunt missen als kiespijn! Alles is duidelijk!






Wat voel ik me goed nu hier duidelijke afspraken om gemaakt zijn!
Ik kan je wel vertellen, met 3 kids is het echt wel nodig! 😁

Zulke schatjes maar soms is het complete chaos! (Dat zie je hierboven wel! ;) )



Gelukkig is er tijd voor ontbijt!

Weer zalig zomers!




Fruit met yoghurt en zaden


Vandaag lekkere aardbeien, nectarine, peer, banaan en muesli met Griekse yoghurt topping, afgewerkt met bijenpollen, chia-, sesam-, lijn- en maanzaad.
Het maanzaad en het sesamzaad maken het lekker knapperig!


Smoothietime!
Lekker snel voor de opruimende mama en mannen!

En eerlijk, beste smoothie ooit! Jullie weten het misschien nog niet, maar zondag heb ik vast benoemd tot 'blogrustdag', tijd voor huiswerk en kids, quality time! 

Deze smoothie is dus eigenlijk van gisteren, maar ik wil hem graag met jullie delen omdat hij zo lekker is!!



Mango en passievruchtsmoothie

Wat heb je nodig?
Voor 4 personen:

- 2 mango's
- 4 passievruchten
- 300 gram Griekse yoghurt
- 300 ml amandelmelk

Eventueel wat honing 


Hoe maak je het klaar?

1. schil de mango's en snij het vruchtvlees rond de pit uit, doe het vruchtvlees in de blender

2. snij de passievruchten doormidden en haal het vruchtvlees eruit met een lepeltje, doe het bij de mango 

3. voeg de yoghurt en de amandelmelk erbij, eventueel wat honing, en blenden maar!

4. Git het in een mooi glas, een rietje erbij, eventueel nog wat extra passievrucht erbovenop, 
ZALIG!

Deze ga ik zeker vaker maken!
De kinderen lustten 'm ook erg graag en manlief vroeg hoe ik 'm zo lekker gekregen heb!

Aanradertje dus!



Inmiddels begint het zonnetje te schijnen en wordt het tijd buiten de tafel te dekken!

Op naar enkele dagen van 30 graden! Ik kijk al uit naar de zon en de daarbij horende gerechten!




Courgetti met zalm, pijnboompitten, tomaatjes en rode pesto


Wat heb je nodig?

- 1 stuk zalm per persoon
- per persoon ongeveer 3/4de courgette( ik gebruikte er 3 voor 4personen+ peuter die goed kan eten ;) )
- 100 gram pijnboompitten
- 1 potje half zongedroogde tomaatjes
- 1 teentje look
- olijfolie
- een 3- tal tomaatjes per persoon


Hoe ga je te werk?

1. Was de courgettes goed en schil ze met een dunschiller met tandjes 

2. zet een pot met water op het vuur, breng aan de kook en laat de courgettes even koken, giet af en laat uitlekken 

3. zet de oven op 180 graden

4. bak de zalm aan beide kanten kort bruin

5. ondertussen was je de tomaatjes en snij je ze in 2

6. leg de zalm in een ovenschaal met wat olijfolie, tomaatjes en doe er wat pijnboompitten over, zet ongeveer een kwartier in de oven, kijk even of de zalm gaar is

7. maak ondertussen de pesto:
doe de tomaatjes, de look en de rest van de pijnboompitten in een hoge kom, giet er een beetje olijfolie bij, peper en zout en mix het geheel, giet olijfolie bij tot je een dikke saus hebt

8. bak de courgetti even aan in een wokpan of hapjespan

9. schik de courgetti op je bord, een stuk zalm, tomaatjes en wat pijnboompitjes erop, een streepje pesto erlangs en afwerken met wat himalayazout of fleur de sel!

Heerlijk!!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten