Pagina's

vrijdag 5 augustus 2016

De vrijdagmarkt



De vrijdagmarkt, of een andere dag markt voor degene die niet in Hasselt naar de markt gaan 😉, wie houdt er niet van?!

Alle soorten mensen kom je er tegen, van jong tot oud, klein en groot, grumpy mensen die je dag kunnen verpesten (maar dat laten we niet toe! Hoe? Daar ga ik je later wat meer over leren 😉 ), mensen vriendelijk lachen, je tas helpen opendoen (met een kind van 16maanden op je buik is dat niet zo handig ;) ) mensen die je dag volledig goed maken! ( Ja! Die mensen moeten we hebben! Focus daarop!)

De eerste groentenkraam waar ik stopte, had ik na 4soorten groenten er wel genoeg van... niet vriendelijk, onbeleefd zelfs, met een sigaret in de hand een andere klant haar groenten opnemen, brrr... die bestelling heb ik snel afgerond!
8€ voor 4 courgetten ,4 bakjes champignons, een sla en een zak vol puntpaprika's... Das very ok hè!

Op naar het volgende kraampje!

Olijven, gevulde minipaprika's, noten en gedroogd fruit,...
Een andere dag, een dag voor dit nieuwe leven, zou ik eraan door gewandeld zijn!
Niks voor  mij...

Dacht ik...

De man zat op de rand van zijn bestelwagen, en ik begon vragen te stellen...
Ahja! Ik wil wel weten WAT ik eet! 😁
Groentenchips zou niet zo makkelijk zijn om zelf te maken, heb je een dure oven voor nodig... ik neem de uitdaging aan, we gaan dat toch proberen! 😉
Ik vroeg ook 200gram pecannoten, hij wou me amandelen geven...
Hier klopte duidelijk iets niet 😀
De tomaatjes, of zijn het paprikatjes, ik weet het nog altijd niet, waren gevuld met kaas,...
Ook dat wist hij niet goed... Hij heeft me lief vanalles laten proeven, ook de mensen die ineens rond ons verzameld waren kregen wat te proeven,...
En toen kwam de aap uit de mouw!
Het kraampje was van een collega! 😀
Nu begreep ik waarom hij al eventjes zenuwachtig met zijn gsm bezig was! :D
We hebben er samen dan maar eens hartelijk om gelachen! En even later kwam collega wat meer verduidelijken!
Al bij al, heeft de man het dus super opgelost! En ik ben, zonder dat hij het bewust gedaan heeft, een hoop slimmer geworden, en heb heerlijke toastjes met fetakaas in verschillende smaken geproefd!
Dank je wel voor dit leuke kwartier van de dag meneer Collega! 😀

Hier mensen die geen oplettend oog hadden, dus even zelf suggelen om met kind op de buik de zakjes in de tas op wieltjes te krijgen. 😊

Geweldige uitvinding trouwens! Zo'n tas!
Ik zie mensen dragen met zakjes, allemaal van plastic, daar zit je thuis dan weer mee, en daarbovenop is het zo zwaar en begint het zelfs te snijden in je handen,als je meer zakjes hebt in je polsen en als je echt wel je hele boodschappen gedaan hebt hangen ze zelfs tot aan je ellebogen!
Nee hoor, ik neem mijn tas op wieltjes altijd mee naar zo'n activiteiten 😄

Langs meneer Collega, stond het kaasgele kraampje waar ik het eerder over had.
Daar een pakje heerlijke grasboter gekocht!

En op naar de visboer, netjes langs al die bickyen-  wafel- en braadworstkraampjes door! Nee...Ze kunnen mij niet bekoren!

De visboer had lekkere zalm,... helaas zo duur...
Om goed te zijn zou je een keer of 3,4 vis mogen eten per week... liefst vette vis.
Maar geef toe, 16€ voor 3 personen (2niet-viseters in huis), dat is alleen voor de rijken of wel heel goed gestelde mensen in dit landje.
Stel dat je een keer zalm, een kabeljauw en een keer garnalen, voor 4personen, ben je een 50€ per wek kwijt aan (verse) vis...
Dat is 200€ per maand om 12 dagen vis te eten... Heel veel geld dus...
Thank God voor tonijn in blik en gerookte zalm ;)

De geuren van de kruidenkraam en bickykraam er tegenover boksen tegen mekaar op, de kruiden geuren heerlijk door, ook hier weer 3 potjes om bij te planten! Mijn kruidentuin wordt te klein :).
Salie, nog wat extra basilicum en tijm mogen zich gaan vervoegen bij de rest!




De laatste, maar niet de minste, de groentenkraam mét heel vriendelijke marktkramer erbij!
Ons Woutje kreeg een stukje watermeloen, kind had wel honger na het zien van al dat lekker eten! En hij heeft het hele stuk lekker opgesmuld (in de draagzak, dus zoon en mama lekker nat, maar ach, hij heeft gesmuld! :D ) terwijl mama een hele bestelling deed (voor 23€ al het lekkers op de foto waar ik het eerder nog niet over had ;) )! En ook hier weer 4 helpende handen!


De bananen en de ijsbergsla vergeten op de foto te zetten! :)

Nog een brood bij de mannen van 'de Wroeter' en op naar de auto!
Een hele vangst, voor minder dan 70€!
Eigenlijk wel heel veel geld toch, maar ik heb er ook wel heel wat voor gekregen! En een superleuke voormiddag erbovenop!

Ook al heeft het even geregend en was het best bewolkt, voor ons heeft de zon geschenen!


Wat hebben we geleerd vandaag?

- mensen helpen kan bijdragen aan het goed maken van hun dag, wees die verandering in iemands leven!

- als je een mama bent en je hebt hulp nodig, suggels niet zoals ik gedaan heb en vraag gewoon aan een vriendelijk gezicht om je even te helpen, want denk eens aan jezelf, als jij het niet zag, maar iemand had je hulp nodig, zou je dan niet willen helpen?
Gewoon doen dus!

- dat kraampje waar je altijd langs door loopt omdat je er niets van kent?
Stop er eens! En vraag wat ze verkopen! Mischien mag je wel iets proeven en krijg je andere mensen ook warm om er iets te kopen!

- Steun ook eens de lokale handelaars en de marktkramers! Je kan er ook vaak goede koopjes  doen en hebt er altijd verse producten!

Dank aan de lieve en vriendelijke mensen op en van de markt! Het was een leuke en leerzame ochtend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten