Pagina's

vrijdag 19 augustus 2016

Dag 17: It's my birthday and I eat what I want to!


Vandaag is het mijn verjaardag!!!

33jaar alweer...

Wat gaat de tijd toch ongelofelijk snel.

Het lijkt als pas geleden toen ik als 8jarig meisje wenste 12te zijn, zodat ik Dracula mocht kijken!
Achteraf gezien leek hij spectaculairder dan hij in werkelijkheid was.

Het lijkt zo pas geleden dat ik op de speelplaats van de Middelbare school stond, onzeker en alleen, ik dacht de Middelbare school nooit te overleven! Zo'n angsthaasje dat ik was.

Het lijkt zo pas geleden, mijn eerste lief, eerste kus, maar vooral, mijn eerste zoontje, hem in mijn armen, na hem een dag in de couveuse te moeten missen, ja gelukkig maar een dag!, omdat hij 5weken te vroeg geboren werd, zo'n grote liefde, zoveel warmte, mijn eigen Godsgeschenk!,mijn eerste appartement, mijn 2de kindje, mijn 2de huisje, en dan als kers op de taart, ons eigen huis en ons 3de zoontje!
Hij die ons leven volmaakt maakt! Onze eigen stoere knuffelbeer!

Wat ben ik dankbaar voor alles wat ik de afgelopen 33jaar heb mogen leren, mogen zien, mogen voelen, mogen proeven en ruiken, en vooral, de mooie geschenken die ik in al die jaren gekregen heb!

Straks gaan we er weer een gezellig feest van maken!
We vieren dat we weer een verjaardag samen mogen vieren en vooral dat we samen zijn!

Maar wat ben ik moe.

Ik heb denk ik iets teveel hapjes voorzien en heb vannacht lang aan de voorbereidingen gewerkt 😊

Daarbovenop is Woutje goed verkouden en zit zijn neusje zo toe dat hij elk half uur weer wakker word.
Ik vind het altijd zo zielig, als ik denk aan mezelf als mijn neus toe zit... zo benauwend...

We beginnen aan ons ontbijt zoals de dag gestart is vanmorgen! Zonnig zomers!

Heel eenvoudig maar zo lekker!


Zoetsappige aardbeien met kokosmelk en bijenpollen

Heel simpel en zo lekker!

's middags de kindjes wat bezig houden met wat ze het liefste doen! Schilderen!



Om dan namiddag buiten weer aan de voorbereidingen van het feest te werken!




Groentjes snijden is zoveel leuker in de zon!

Mosselgroentjes snijden, groentjes voor bij de kip voor de niet mosseleters, mayonaise maken, garnaaltjes klaarmaken...

Op het menu:

Gazpacho in een komkommerglaasje

Aperitieftomaatjes met garnaal

Aperitieftomaatjes met venkel-olijventapenade

Mosselen met look en room

Mosselen natuur

Mosselen met groene curry

Handgesneden frietjes

Kippenonderbouten met spek en mosterd

Groenten in de oven met bonensaus

Blauwe bessencake

Vijgen met ricotta

Spinnekestaart (gekocht :) )



Mini tomaat- garnaal

De tomaatjes heb ik gisterenavond al uitgehold.
Je snijdt het hoedje eraf en holt het tomaatje uit, ik telde er 2 per persoon, 1 voor de tapenade, 1 voor de garnaal.

Maak de mayonaise klaar, zoals ik deed op dag 9.
Zorg ervoor dat de ingrediënten op kamertemperatuur zijn, anders lukt het niet.

Meng de garnaaltjes onder wat mayonaise.
Vul het tomaatje met de garnaaltjes. Eventueel garneren met wat peterselie.



Komkommerglaasjes met een frisse gazpacho

Dit hapje kan je gemakkelijk een dag op voorhand klaarmaken, mits genoeg plaats in de ijskast!

Tel 1 komkommerglaasje per persoon.

Neem dikke komkommers, uit 1 grote komkommer haal je ongeveer 3 glaasjes. Hol ze een beetje uit met een meloenlepeltje of een gewoon lepeltje, laat ongeveer een cm bodem zitten.
De schil kan je achteraf eventueel wat chiquer maken door er hier en daar wat schil af te raspen.

De gazpacho maak je zo:
Voor 8 personen:

- 400 g tomaten
-1  rode paprika
 - 1 groene paprika
- 1 stengel bleekselderij
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 5 eetlepels  wijnazijn
- 10 eetlepels olijfolie

Hoe maak je het klaar?

1. Gooi de resten van de komkommer niet weg, maar doe het in de kom waar je de andere groenten bij gaat doen voor de gazpacho. 


2. Ontvel de tomaten en haal het binnenste, witte gedeelte eruit. 
Snijd ze in grove stukken. 

3.Haal de zaadjes uit de paprika’s. Snijd wat kleine blokjes van de rode  en de groene paprika en houd die opzij voor de afwerking. Snijd de rest in grove stukken. 

4. Snijd ook de bleekselderij ( of eventueel courgette of iets anders wat je er lekker in vindt), de ui en de knoflook in stukken. 

5. Doe alles in de mixer, ook de stukjes komkommer die je over hebt. Mix tot je een gladde dikke soep krijgt. 

6. Doe er minstens 10 eetlepels olijfolie bij en 5 eetlepels wijnazijn. Kruid flink met zout en peper. 

7. Haal de soep eventueel door een zeef, als je dat wilt. Zet in de ijskast tot je ze nodig hebt. 

8. Giet wat gazpacho in elke komkommerglaasje en werk af met wat blokjes rode en groene paprika wanneer je ze nodig hebt.


Aperitief tomaatjes met venkel- olijventapenade

Neem de andere helft van de uitgeholde tomaatjes.

Maak de tapenade klaar door een halve venkel, 100 gram olijven, 1 eetlepel kappertjes, een scheut olijfolie, peper en zout te mixen in een blender.

Vul de tomaatjes met dit mengsel, dekseltje erop en eventueel een stokje erdoor!



Het was even te druk voor foto's jammer genoeg, maar de mosselen maak ik zo:

- neem 2 handenvol gesneden groenten en doe ze in een diepe pan ( bleekselder, peterselie, ajuin, knolselder, ...)

- doe de schoongemaakte groenten erbovenop

- zet de pan op een heet vuur, laat 5 minuten met deksel koken tot ze openstaan, doe het deksel eraf en laat even verder koken met wat peper en zout voor natuur, p&z, wat gehakte look (3 tenen voor een middelgrote pot) en een potje room voor look-room, p&z en een potje groene currypasta voor mosselen met curry.

- als ze volledig gaar zijn dien je ze op in een diep bord





De handgesneden frietjes maak je zo:

Gebruik ongeveer 250 gram aardappelen per persoon, dus voor 4 personen 1 kg.

1. verwarm de oven voor op 200 graden

2. snij de aardappelen in frieten van ongeveer een cm dik en spoel ze onder koud water

3. droog de frieten goed af en leg ze op keukenpapier op een bakplaat

4. Sprenkel er wat olijfolie en zout over

5. zet ongeveer 30 tot 40 minuten in de oven, schep ze even om na 20 minuten

Doe ze in een mooie kom en klaar!





Kip met mosterd en spek maak je zo:


1. neem ongeveer 3 bouten per persoon

2. zet de oven op 180 graden

3. bak de bouten in een pan met olijfolie ongeveer 5minuten, tot het vel bruin is, kruid met peper en zout

4. snij ondertussen ongeveer 4 tomaten (4 personen) in plakjes en kruid met peper en zout

5. smeer ongeveer een eetlepel mosterd over de bouten en wikkel elke bout in 2 sneetjes spek

6. leg de bouten op de tomaten, doe er enkele takjes rozemarijn bij en zet de schotel ongeveer 30 tot 40 minuten in de oven




De groenten in de oven maak je zo: 

1. zet de oven op 180 graden

2. neem 3 lange sjalotten, een stukje pompoen, 2 zoete aardappels, 4 kleine tomaten, een aubergine en snij ze in lange stukken ( de sjalotten, aardappel en aubergine in 4), de pompoen in dikke repen en de tomaten in zijn geheel

3. doe de groenten in een vuurvaste kom of bakblik, doe er enkele blaadjes laurier bij, overgiet met olijfolie, de aubergine kan je best even insmeren met wat olijfolie, kruid met peper en zout en zet een 40 minuten in de oven 



De bonensaus maak je zo:

1. laat 1 blik of bokaal witte bonen uitlekken en spoel ze even af (om het teveel aan zout eraf te spoelen)

2. doe de bonen in een blender en giet er olijfolie bij

3. mix de bonen en de olie en vul olijfolie bij tot je een lekkere dikke saus hebt

- kruid met peper en zout


De stukken groenten kan je in de saus soppen, zo lekker at je je groenten nog nooit!




Van de bessencake en de vijgen heb ik jammer genoeg ook geen foto's, maar je maakt ze zo!

Voor de vijgen neem je 1 vijg per persoon

1. was de vijgen goed ( rijpe vijgen zijn bloedrood vanbinnen)

2. snij de bovenkant in 4, niet tot de bodem!

3. doe er een lepeltje ricotta in en enkele stukjes amandelschaafsel erop

4.zet een kwartier in de oven op 180 graden

Dit is ook heerlijk als ontbijt!



De bessencake was geen succes...

Ik en mijn mama vonden ze wel lekker, dus ik geef je graag het recept!

Wat heb je nodig?

- 50 gram grasboter
- 200 gram blauwe bessen
- 80 gram amandelmeel, wil je vastere cake mag het 100 gram zijn
- 30 gram kokosbloesemsuiker
- 100 gram yoghurt of kokosmelk
- 2 eieren


Hoe maak je dit klaar?

1. verwarm de oven op 180 graden

2. doe de suiker, het meel en de yoghurt en gesmolten boter in een kom, meng goed

3. doe er voorzichtig de blauwe bessen onder

4. doe het beslag in een ingevette bakvorm ( ik had een hartjes vorm en heb dubbel zoveel beslag gemaakt)

5. zet 20 minuten in de oven, als je meer beslag hebt mag het een half uur zijn

6. laat de cake wat afkoelen voor je hem uit de vorm haalt


De dag erna kan je de overschot opeten bij je ontbijt!




Dank je wel allemaal voor de vele felicitaties en de leuke cadeau's!


Liefs!

Marijke







Geen opmerkingen:

Een reactie posten